"MENU NA NASTĘPNE TYSIĄCLECIE"
Kampania "Menu na Następne Tysiąclecie" prowadzona przez Federację Zielonych - Grupę Krakowską od połowy 1996 roku ma na celu popularyzowanie wiedzy na temat idei zrównoważonej konsumpcji i produkcji żywności w Polsce oraz wpływanie na praktyczne realizowanie tej idei. Kampania ma charakter europejski - współpracują w niej organizacje ekologiczne z Hiszpanii - AEDENAT, z Holandii - Alternative Konsumenten Bond, z Wielkiej Brytanii - SAFE Alliance, z Ukrainy - MAMA-86 oraz z Węgier - Energia Klub. Kampania w Polsce realizowana jest na dwóch a właściwie na trzech poziomach. Są to:
- kampania na rzecz zrównoważonej* produkcji i konsumpcji żywnościPoziom krajowy
- działania lobbingowe na rzecz rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce;
- ukazywanie społecznego, ekonomicznego i ekologicznego potencjału, jaki niesie ze sobą polski model rolnictwa (tzw. rolnictwo ekstensywne wykorzystujące stosunkowo małe ilości energii i surowców nieodnawialnych oraz zatrudniające stosunkowo dużą ilość ludzi) stawiany w kontraście do Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej;
- działania przeciwko stosowaniu inżynierii genetycznej w produkcji żywności itp.
Poziom lokalny
- działania na rzecz budowania współpracy pomiędzy miastami "konsumentami" i otaczającymi je gminami "producentami" w zakresie dostarczania świeżej, lokalnej, taniej żywności ekologicznej, rozwoju eko-spółdzielni, promocji ekoturystyki na wsi itp. - promocja hasła "myśl globalnie, jedz lokalnie".
Działania edukacyjne
- wydanie zestawu dydaktycznego "Żywność ekologiczna" - materiał ten ukazuje różne aspekty produkcji żywności/rolnictwa: społeczny, ekonomiczny, ekologiczny; poniżej przedstawiamy niektóre tematy zestawu dydaktycznego (żywność i żywienie w Globalnym Programie Działania - Agenda 21, idea Programu Zdrowych Miast Polskich, ekoturystyka - forma przyjazna dla "mieszczuchów", rolników i środowiska, program lokalna ekologiczna i świeża żywność dla miasta, produkcja żywności w tzw. Krajach Trzeciego Świata, handel międzynarodowy żywności, rola kobiet w systemie zapewniania żywności, transport żywności, problem nie tylko ekologiczny - supermarkety, "ile kilometrów zjadasz dziennie?", kalendarz sezonowości produktów żywnościowych - świeża żywność, produkcja żywności w miastach - szansa, czy zagrożenie, żywność a bioróżnorodność, znakowanie żywności (żywność organiczna, żywność "etyczna" - sprawiedliwy handel "fair trade" między krajami rozwijającymi się a rozwiniętymi), gry dla dzieci.
- wydawanie ulotek popularyzujących wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa.
Działania te są wspomagane równoległym tworzenie koalicji na rzecz zrównoważonego rolnictwa. W swojej kampanii staramy się dotrzeć do różnych ludzi, grup oraz instytucji. Najogólniej można je podzielić na trzy grupy tematyczne: zrównoważona produkcja żywności, zrównoważona konsumpcja żywności oraz ochrona bioróżnorodności. To właśnie rolnictwo zrównoważone stanowi część wspólną tych obszarów aktywności i zainteresowań.
*sustainable
Małgorzata Jermak, Dariusz Szwed
e-mail: mjermak@tu.kielce.pl, BWLE
Polecamy: